tisdag 12 april 2011

Vad är CMS?

CMS är en engelsk förkortning för Content Management System, vilket på svenska blir InnehållsHanteringsSystem. Det är ett informationssystem för att hantera och publicera olika typer av informationsinnehåll, det vill säga elektronisk media. CMS är egentligen ett vidare begrepp som används i alla möjliga sammanhang, och alltså inte bara när det gäller publicering på webben. Den korrekta termen här är Webbpubliceringssystem eller WCMS (Web Content Management System), men idag använder man för det mesta förkortningen CMS även för att referera till webbsystem.

Ett CMS när det gäller webbsystem är en mjukvara på serversidan som är utvecklat för att förenkla skapande och underhåll av webbsidor. Dessa system hanterar online-innehåll, genererar webbsidor och låter användare ladda upp och ändra innehåll utan någon direkt teknisk kunskap inom HTML, CSS etc. Idén är alltså att låta ett datasystem sköta all den tekniska hanteringen av innehållet, vilket så klart sparar en massa tid och arbete. Innehållet sparas i en databas tillsammans med inställningar för utseende och organisation av detta innehåll, och för att visa informationen i databasen används sedan olika program- eller scriptspråk som t ex PHP eller Asp.

Att jobba med ett CMS har många fördelar. Innan det blev vanligt att använda WCMS var man tvungen att skapa html manuellt och ladda upp dem till en webbserver, med ett CMS kan man nu istället skapa och redigera innehållet från vilken dator som helst med internetuppkoppling och webbläsare. Och det krävs som sagt ingen teknisk kunskap eftersom redigeringen sker via ett webbgränssnitt, ofta i form av en WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor där man ser direkt hur innehållet kommer att se ut medan man arbetar med det. Men även erfarna webbdesigners kan ha mycket nytta av CMS eftersom det går mycket fortare att utveckla även komplicerade sidor med ett sådant verktyg. De kan också lägga till avancerade funktioner som kanske egentligen ligger utanför deras kunskap. Och man kan spara en massa tid genom att bygga en sida åt en kund och sedan lära honom eller henne att själv underhålla och uppdatera den, vilket även blir en billigare lösning för kunden.

KÄLLOR

Williamson, James (2011). CMS Fundamentals [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.lynda.com/Business-Online-Marketing-SEO-tutorials/CMS-Fundamentals/74535-2.html [2011-04-12]

Innehållshanteringssystem - Wikipedia [Elektronisk] Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Innehållshanteringssystem [2011-04-12]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar